درباره کفش ملی

 

کفش ملی از سال 1336 با بیش از نیم قرن تجربه به عنوان حامی اصلی صنعت کفش ایران محسوب میگردد. ما در کفش ملی تمام سعی خود را میکنیم تا با کیفیت ترین کفش را در کنار پایین ترین قیمت به دست شما خریداران محترم برسانیم. کفش ملی به پشتوانه بیش از 240 فروشگاهی که در سراسر کشور دارد دارای بزرگترین شبکه توزیع کفش در خاورمیانه هست.

در تمام این سال ها کفش ملی خدمت گزار مردم ایران بوده تا ملی پوش بودن را به افتخاری برای هر ایرانی تبدیل کند. از این رو شفاف سازی، ارزیابی عملکرد و برنامه ریزی کفش در دستور کار ما قرارگرفته است تا تعاملی بهتر با تولیدکنندگان صنعت کفش داشته باشیم. بر این اساس بنا داریم تا بر اساس نیاز بازار و سلیقه شما مشتریان محترم از تامین کنندگان کفش خرید، داشته باشیم.

وقتی در ایران صحبت از برند کفش ملی می شود یکی از اصلی ترین نشانه هایی که در ذهن ما ایرانیان شکل می گیرد تصویر فیل کفش ملی است. نشان فیل و نام کفش ملی از قدیمی ترین و شناخته شده‌ترین برندها در ایران است.

شرکت کفش ملی در دهه‌‌ی 30 و با توجه به نیاز جامعه به کفش صنعتی با جمعی حدود 40 نفر آغاز به کار کرد. اولین شرکت از گروه صنعتی ملی که به طور خاص با شرح کار تولید کفش به ثبت رسید، “استاندارد” نام داشت و در بهمن 1330 (فوریه 1952) صنعت کفش ماشینی را به ایران و منطقه خاورمیانه وارد کرد؛ کار این شرکت با تولید روزانه 15 نوع کفش آغاز شد. می توان ادعا کرد تا پیش از  تاسیس کفش ملی واژه ای به نام کفش ماشینی در ذهن ایرانیان جایگاه جدی ای نداشت و معدود کفش‌های ماشینی موجود در کشور نیز همگی وارداتی بودند و با قیمتی عرضه می شدند که فقط طبقات خاصی توان خرید آن را داشتند.

در واقع کفش ملی فرهنگی به نام استفاده از کفش ماشینی را به ایران و خاورمیانه آورد. داستان 60 ساله‌ی کفش ملی در ایران از یک دستگاه اتوکلاو وارداتی و دو کارشناسی که برای آموزش کارگران ایرانی آمدند، شروع شد. در سال‌های اول آنچه به عنوان تولید کفش ملی به بازار عرضه می‌شد تنها گالش و چکمه‌ی پلاستیکی بود، گالش هایی که بسیاری از مادربزرگ‌های ما به پا داشته اند اولین کفش‌های ماشینی تولید شده در تاریخ خاورمیانه بوده اند.

آمار و ارقام کفش ملی

کفش ملی در یک نگاه

240
تعداد فروشگاه های سراسر کشور
170
همکاری با تولید کننده های ملی
2500
تعداد تنوع کالایی در کفش
700
تعداد پرسنل کفش ملی

اما این فیل قدرتمند خیال درجا زدن نداشت و قرار بود به زودی با تمام کفش‌های وارداتی و گران‌قیمت بازار ایران و حتی با کفش‌های دست دوز سنتی رقابت کند، کفش‌های دست دوزی که از هنر کفشگران ایرانی بهره می برد و کیفیت خوبی داشت اما از نظر کمیت به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز جامعه رو به رشد ایران نبود.

در سال های اولیه، بیشتر فعالیت‌های این مجموعه بر بررسی‌، تحقیق و کار کارشناسی متمرکز بود، همزمان ماشین‌ آلات پیشرفته نیز وارد کشور شدند. تعداد کارکنان کفش ملی به 600 نفر افزایش یافت، دیگر آن دو دهنه مغازه در خیابان خیام و کارگاه محدود پاسخگوی این حجم از تقاضا نبود، زمینی در منطقه مهرآباد تهران خریداری شد تا سنگ بنای تسخیر بازار از این کارخانه زده شود.

نیاز جامعه و انگیزه‌ی جدی این فیل برای توسعه باعث شد چند سال بعد پارک گروه‌صنعتی ملی در 18 کیلومتری جاده تهران-کرج تاسیس شود. ایده کلی پارک صنعتی گروه صنعتی ملی این بود که در یک مجموعه همه آنچه لازمه تولید کفش است گرد آید. از چرم و نخ و چسب و مواد زیره و آستر همگی در کارخانه های زیرمجموعه گروه صنعتی ملی تولید می شد.

کار چنان با برنامه وسیعی شروع شد که امکان توقف آن نبود و در طول این جریان مجتمع های دیگری در خراسان، رودبار و لرستان ایجاد شد. شرکت کفش ملی در طول سال‌ها به منظور خدمت به مردم و رفع کمبودها، با برنامه‌ای صحیح و پیش بینی شده توانست کلیه امکاناتی را که برای ساختن کفش‌های مورد پسند لازم بود، فراهم آورد و انواع و اقسام کفش را برای راحتی و آسایش مصرف‌کننده تهیه و تولید نمود و توانست با مواد مرغوب و آخرین ماشین آلات کفش سازی، پارچه‌بافی، تسمه‌زنی و قالب‌های متنوع و استفاده از متخصصین و طراحان مجرب، محصول خود را به نحوی ارائه کند که در حین استحکام از هر جهت راحت بوده و سلامت و بهداشت پا را حفظ کند. در سال‌های گذشته محصولات گروه در بیش از 240 فروشگاه به بازار عرضه شده است.

کفش ملی تا امروز هم بزرگترین شبکه فروش کفش در ایران و خاورمیانه را با فاصله ای زیاد از دیگر رقبا در اختیار دارد. محصولات کفش پس از تولید طبق ضوابط خاصی برای پخش به شرکت کفش ملی تحویل می شوند و این شرکت با انبارهای بزرگ خود کالاها را نگهداری و با مدیریت خاص، هم فروشگاه‌ها را تجهیز می کند و هم نمایندگی‌ها و تعاونی‌ها را تأمین می‌کند.

استراتژی تولید کفش ملی به‌گونه‌ای است که واحدهای تولیدکننده به هیچ عنوان درگیر مسائل فروش و پی‌گیری‌های مرتبط با آن نمی شوند و اساس فعالیت‌شان بر مبنای تولید استوار است. نحوه‌ی سفارش تولید به کارخانه‌های تولیدی بدین ترتیب است که مدیران فروش، بازاریابی و تامین با توجه به نزدیکی به خریداران واقعی، با جمع بندی نظرات آنها و تحلیل اطلاعات به دست آمده، سفارشات خود را به واحدهای تولیدی ارسال میکنند. پس از دریافت کالاهای تولید شده، آنها را قیمت‌گذاری و به فروش می‌رسانند.

شرکت کفش ملی اکنون با در پیش گرفتن تولید غیر متمرکز به طور مستقیم برای حدود 800 نفر و همچنین از طریق همکاری با حدود 170 تولید کننده کفش به طور غیرمستقیم برای ده ها هزار نفر ایجاد اشتغال کرده‌است.